COACHING
Coaching jest jedną z najbardziej skutecznych metod doskonalenia kompetencji i rozwoju osobistego. Odkrywa unikatowe zasoby klienta – coachee, prowadzi do konstruktywnych rozwiązań w obszarze zawodowego, osobistego i społecznego funkcjonowania człowieka. Proces coachingu to definiowanie i osiąganie konkretnych celów. Coaching ma charakter systemowy – dwustronny – klient, coach lub trójstronny układ partnerski pomiędzy coachem, klientem i jego organizacją. Każda ze stron jest zaangażowana i odpowiedzialna za przyczynianie się do powodzenia całości procesu. Coaching wspomaga także osiąganie ponadstandardowych wyników i zarządzanie obszarami, które do niedawna wydawały się pasywne czy wręcz niemożliwe dla naszego wpływu. Coaching realizowany jest poprzez cykl spotkań z coachem. Ustalany wspólnie jeśli chodzi o czas sesji coachingowej, czas realizacji i ilość spotkań – związany bezpośrednio z definiowanymi i realizowanymi celami.
W trakcie sesji coachingowych:
- Klienci pracują nad swoimi celami – związanymi z biznesem, rozwojem osobistym, relacjami interpersonalnymi czy umiejętnościami - w zależności od rodzaju coachingu
- Klienci odkrywają w sobie potencjał oraz niewykorzystywane wcześniej zasoby wspierając się bogatym wachlarzem narzędzi i modeli coachingowych
- Coach inicjuje i wspomaga proces wglądu w siebie – dzięki temu analiza własnych reakcji i emocji, celów i potrzeb klienta staje się skuteczniejsza i szybciej doprowadza do konstruktywnych rozwiązań i podjętych działań
- Klienci uzyskują świeże i innowacyjne perspektywy postrzegania danych wyzwań czy trudnych sytuacji
- Coach nie narzuca swojej wiedzy; poprzez dialog, wspólną analizę doświadczeń i formułowanie odpowiednich pytań sprawia, że klienci samodzielnie odkrywają odpowiedzi przybliżające ich do celu
- Klienci dostrzegają nowe możliwości, rozwiązania, kierunki działań
- Klienci odkrywają nowe strategie działania, planują i wdrażają inne typy zachowań i reakcji, pozwalające na skuteczniejsze osiąganie rezultatów
- Mają wpływ na swoje emocje, pokonują ograniczenia i blokery, które do niedawna nie pozwalały na wykorzystywanie posiadanej wiedzy oraz umiejętności w skutecznym osiąganiu celów
Coaching prowadzi do uwolnienia potencjału osobistego klienta dzięki odkrywaniu i wspieraniu zasobów i możliwości. Coaching jest procesem – uzyskane w jego trakcie efekty są wzmacniane na przestrzeni czasu, zmiany utrwalane a cele osiągane.
Coaching i etapy:
1. Diagnoza
- Analiza kontekstu biznesowego poprzez wizję, strategię, wyzwania i potencjalne przeszkody
- Diagnoza potrzeb rozwojowych i bliskiego otoczenia klienta
2. Proces zmian
- Ustalenie celów i mierników cyklicznych sesji coachingowych
- Zawarcie kontraktu pomiędzy klientem a coachem
- Realizacja spotkań coachingowych i zadań między zaplanowanymi sesjami
3. Pomiary efektów
- Ewaluacja rezultatów w kontekście założonych celów
- Autorefleksja klienta i informacja zwrotna coacha
- Podsumowanie z klientem - ewentualnie rozmowa ze sponsorem – przełożonym - podsumowująca informacja zwrotna
MENTORING
Mentoring to partnerska relacja uczenia się między mentorem a uczniem obejmująca dzielenie się umiejętnościami, wiedzą i ekspertyzą. Mentoring zawiera w sobie rozmowy rozwojowe, dzielenie się doświadczeniem i modelowanie określonych ról. Relacja mentoringowa może obejmować wiele różnych kontekstów – zawiera dwustronne partnerstwo na rzecz wzajemnego uczenia się, doceniając i szanując różnice tej relacji. Mentoring utrzymuje cenne zasoby i rozwija pracowników poprzez transfer dzielonej wiedzy i osobistych doświadczeń co przekłada się na zysk i korzyści każdej ze stron: mentora, ucznia i organizacji.
Założenia mentoringu:
- Mentor jest osobą, która posiada wartościowe kompetencje i wiedzę - jest gotowy się nimi dzielić
- Uczeń czyli mentee jest osobą o potencjale, motywacji i zaangażowaniu - planuje zdobyć określone kompetencje
- Koordynator jest osobą definiującą kluczowe kompetencje i wiedzę, pozyskująca mentorów oraz organizująca i koordynująca przebieg procesów mentoringowych
- Przełożoni mentee, którzy zdefiniują swoje oczekiwania i potrzeby wobec procesu - mogą mieć dodatkowy wpływ na skuteczność i efektywność procesów i rozwoju swoich ludzi
Korzyści z mentoringu:
1. Korzyści mentee
- Awans bądź obejmowanie nowych ról w organizacji
- Nowe doświadczenia i szersza perspektywa biznesowa wynikające z innego spojrzenia na organizację
- Szybki wzrost kompetencji
- Rozwój osobisty i zawodowy
2. Korzyści mentora
- Alternatywa wobec awansu pionowego
- Rozwój ekspercki, osobisty i zawodowy
- Nowe otwarcie i kolejne rozwojowe możliwości mentora w organizacji
- Realne docenienie, zapobieganie demotywacji, spadku zaangażowania czy wypalenia zawodowego
3. Korzyści przełożonego mentee
- Wzrostu wyników w pracy zespołu
- Wzrost kompetencji w zespole – możliwość przenikania i wzrostu wiedzy, doświadczenia i umiejętności
- Delegowanie transferu wzrostu kompetencji w zespole na osobę będącą mentorem
- Rozwój i docenienie – przekazanie wartościowym pracownikom tzw. awansu kompetencyjnego w roli mentora czy mentee
4. Korzyści dla organizacji
- Zwinna i oszczędna inwestycja w zdobywanie kompetencji i lepszy odbiór wizerunkowy firmy i kultury pracy
- Niższe koszty pozyskiwania kompetencji dzięki korzystaniu z wewnętrznych zasobów i talentów organizacji
- Efektywniejsza komunikacja interpersonalna pomiędzy działami i wewnątrz organizacji
- Alternatywa dla pionowych ścieżek kariery – nowe możliwości rozwoju jako zdobycie awansu kompetencyjnego bądź eksperckiego
- Wzrost konkurencyjności – nieustanny i naturalny rozwój kadry
- Korzyści wizerunkowe wewnątrz i na zewnątrz organizacji jako skuteczny element employer branding’u
- Poprawa wskaźników retencji pracowniczej
Napisz do nas
Zapraszamy do kontaktu w celu uzyskania większej ilości informacji.
Zadzwoń do nas
mobile 505 571 213
Napisz do nas
kontakt@protagonist.pl
Nasze lokalizacje
Biuro Warszawa ul. Dedala 6/14, 03-982
Biuro Rzeszów ul. Podwisłocze 35/11, 35-309