Coaching
i Mentoring

“In time, all things work to your advantage when you pursue them with an open heart”
Musashi Miyamoto
Czytaj więcej

COACHING

Coaching jest jedną z najbardziej skutecznych metod doskonalenia kompetencji i rozwoju osobistego. Odkrywa unikatowe zasoby klienta – coachee, prowadzi do konstruktywnych rozwiązań w obszarze zawodowego, osobistego i społecznego funkcjonowania człowieka. Proces coachingu to definiowanie i osiąganie konkretnych celów. Coaching ma charakter systemowy – dwustronny – klient, coach lub trójstronny układ partnerski pomiędzy coachem, klientem i jego organizacją. Każda ze stron jest zaangażowana i odpowiedzialna za przyczynianie się do powodzenia całości procesu. Coaching wspomaga także osiąganie ponadstandardowych wyników i zarządzanie obszarami, które do niedawna wydawały się pasywne czy wręcz niemożliwe dla naszego wpływu. Coaching realizowany jest poprzez cykl spotkań z coachem. Ustalany wspólnie jeśli chodzi o czas sesji coachingowej, czas realizacji i ilość spotkań – związany bezpośrednio z definiowanymi i realizowanymi celami.

W trakcie sesji coachingowych:

  • Klienci pracują nad swoimi celami – związanymi z biznesem, rozwojem osobistym, relacjami interpersonalnymi czy umiejętnościami - w zależności od rodzaju coachingu
  • Klienci odkrywają w sobie potencjał oraz niewykorzystywane wcześniej zasoby wspierając się bogatym wachlarzem narzędzi i modeli coachingowych
  • Coach inicjuje i wspomaga proces wglądu w siebie – dzięki temu analiza własnych reakcji i emocji, celów i potrzeb klienta staje się skuteczniejsza i szybciej doprowadza do konstruktywnych rozwiązań i podjętych działań
  • Klienci uzyskują świeże i innowacyjne perspektywy postrzegania danych wyzwań czy trudnych sytuacji
  • Coach nie narzuca swojej wiedzy; poprzez dialog, wspólną analizę doświadczeń i formułowanie odpowiednich pytań sprawia, że klienci samodzielnie odkrywają odpowiedzi przybliżające ich do celu
  • Klienci dostrzegają nowe możliwości, rozwiązania, kierunki działań
  • Klienci odkrywają nowe strategie działania, planują i wdrażają inne typy zachowań i reakcji, pozwalające na skuteczniejsze osiąganie rezultatów
  • Mają wpływ na swoje emocje, pokonują ograniczenia i blokery, które do niedawna nie pozwalały na wykorzystywanie posiadanej wiedzy oraz umiejętności w skutecznym osiąganiu celów

Coaching prowadzi do uwolnienia potencjału osobistego klienta dzięki odkrywaniu i wspieraniu zasobów i możliwości. Coaching jest procesem – uzyskane w jego trakcie efekty są wzmacniane na przestrzeni czasu, zmiany utrwalane a cele osiągane.

Coaching i etapy:

1. Diagnoza

  • Analiza kontekstu biznesowego poprzez wizję, strategię, wyzwania i potencjalne przeszkody
  • Diagnoza potrzeb rozwojowych i bliskiego otoczenia klienta

2. Proces zmian

  • Ustalenie celów i mierników cyklicznych sesji coachingowych
  • Zawarcie kontraktu pomiędzy klientem a coachem
  • Realizacja spotkań coachingowych i zadań między zaplanowanymi sesjami

3. Pomiary efektów

  • Ewaluacja rezultatów w kontekście założonych celów
  • Autorefleksja klienta i informacja zwrotna coacha
  • Podsumowanie z klientem - ewentualnie rozmowa ze sponsorem – przełożonym - podsumowująca informacja zwrotna

MENTORING

Mentoring to partnerska relacja uczenia się między mentorem a uczniem obejmująca dzielenie się umiejętnościami, wiedzą i ekspertyzą. Mentoring zawiera w sobie rozmowy rozwojowe, dzielenie się doświadczeniem i modelowanie określonych ról. Relacja mentoringowa może obejmować wiele różnych kontekstów – zawiera dwustronne partnerstwo na rzecz wzajemnego uczenia się, doceniając i szanując różnice tej relacji. Mentoring utrzymuje cenne zasoby i rozwija pracowników poprzez transfer dzielonej wiedzy i osobistych doświadczeń co przekłada się na zysk i korzyści każdej ze stron: mentora, ucznia i organizacji.

Założenia mentoringu:

  • Mentor jest osobą, która posiada wartościowe kompetencje i wiedzę - jest gotowy się nimi dzielić
  • Uczeń czyli mentee jest osobą o potencjale, motywacji i zaangażowaniu - planuje zdobyć określone kompetencje
  • Koordynator jest osobą definiującą kluczowe kompetencje i wiedzę, pozyskująca mentorów oraz organizująca i koordynująca przebieg procesów mentoringowych
  • Przełożoni mentee, którzy zdefiniują swoje oczekiwania i potrzeby wobec procesu - mogą mieć dodatkowy wpływ na skuteczność i efektywność procesów i rozwoju swoich ludzi

Korzyści z mentoringu:

1. Korzyści mentee

  • Awans bądź obejmowanie nowych ról w organizacji
  • Nowe doświadczenia i szersza perspektywa biznesowa wynikające z innego spojrzenia na organizację
  • Szybki wzrost kompetencji
  • Rozwój osobisty i zawodowy

2. Korzyści mentora

  • Alternatywa wobec awansu pionowego
  • Rozwój ekspercki, osobisty i zawodowy
  • Nowe otwarcie i kolejne rozwojowe możliwości mentora w organizacji
  • Realne docenienie, zapobieganie demotywacji, spadku zaangażowania czy wypalenia zawodowego

3. Korzyści przełożonego mentee

  • Wzrostu wyników w pracy zespołu
  • Wzrost kompetencji w zespole – możliwość przenikania i wzrostu wiedzy, doświadczenia i umiejętności
  • Delegowanie transferu wzrostu kompetencji w zespole na osobę będącą mentorem
  • Rozwój i docenienie – przekazanie wartościowym pracownikom tzw. awansu kompetencyjnego w roli mentora czy mentee

4. Korzyści dla organizacji

  • Zwinna i oszczędna inwestycja w zdobywanie kompetencji i lepszy odbiór wizerunkowy firmy i kultury pracy
  • Niższe koszty pozyskiwania kompetencji dzięki korzystaniu z wewnętrznych zasobów i talentów organizacji
  • Efektywniejsza komunikacja interpersonalna pomiędzy działami i wewnątrz organizacji
  • Alternatywa dla pionowych ścieżek kariery – nowe możliwości rozwoju jako zdobycie awansu kompetencyjnego bądź eksperckiego
  • Wzrost konkurencyjności – nieustanny i naturalny rozwój kadry
  • Korzyści wizerunkowe wewnątrz i na zewnątrz organizacji jako skuteczny element employer branding’u
  • Poprawa wskaźników retencji pracowniczej

Napisz do nas

Zapraszamy do kontaktu w celu uzyskania większej ilości informacji.

    Zadzwoń do nas

    mobile 505 571 213

    Napisz do nas

    kontakt@protagonist.pl

    Nasze lokalizacje

    Biuro Warszawa ul. Dedala 6/14, 03-982
    Biuro Rzeszów ul. Podwisłocze 35/11, 35-309